Winkelmandje is leeg

Actieve road trip door de Vogezen: tussen bergen en wijngaarden met de fiets

Welkom bij onze vijfdaagse roadtrip door de adembenemende landschappen van de Vogezen, de perfecte mix van bergen, wijngaarden en charmante dorpjes. Wij huurden een van bij Rijmaran. Na een uitgebreide uitleg over de werking van het vanbusje, kon ons avontuur beginnen.

Dag 1: Kortrijk - Troyes (via Epernay) - 3 uur

De eerste etappe van onze reis bracht ons van Kortrijk naar het charmante Troyes, met een onmisbare tussenstop in Epernay. Hier genoten we van een heerlijke champagneproeverij bij het champagnehuis Bouché, een lokale producent van top kwaliteit. Na wat smaakvolle aankopen reden we door naar Troyes, een stadje dat zijn authenticiteit behoudt met zijn karakteristieke huisjes uit de 16de eeuw.

Onze overnachting vond plaats bij Randonvillier, gelegen naast het Lac d'Orient, een vondst via de handige Park4Night-app die ons altijd betrouwbare plaatsen biedt om te verblijven.

Dag 2: Troyes - Gérardmer - 3 uur

Op dag twee bereikten we het betoverende Gérardmer, bekend om zijn serene meer en uitgestrekte wandelmogelijkheden. Wij kozen echter voor een uitdagende fietstocht van 85 km met 1500 hoogtemeters, een echte traktatie voor fietsliefhebber. Deze route, die begon op slechts 5 km van het meer, bood ons een panoramisch uitzicht op de vallei en de omliggende bergen. Houd er wel rekening mee dat er in deze periode nog sneeuw kan liggen in hogere zones.

Na een dag vol inspanning vonden we een camperplaats zonder faciliteiten in Gérardmer, klaar om ons voor te bereiden op de volgende bestemming van onze reis.

Dag 3: Gérardmer - Colmar - 1 uur

We begonnen onze derde dag met een verkenning van het meer. Wij maakten een rustige wandeling rond het meer en in het stadje. Voor een meer uitdagende wandeling kan je je wagen aan de hike Sentier des Roches, startend bij Col de la Schulcht. Een kans om de indrukwekkende bergen en valleien van dichtbij te ervaren. Na onze wandeling zetten we onze reis verder richting Colmar, met als tussenstop Domaine Schaffer Josseph, een lokale wijnboer die campers verwelkomt voor overnachtingen, op voorwaarde van de aankoop van een fles heerlijke lokale wijn.

Dag 4: Colmar

Onze tijd in Colmar was gevuld met verkenning van de schilderachtige Route des Vins, een fietsrit van 100 km met 500 hoogtemeters door de heuvels en langs charmante wijndorpjes. Na onze rit trakteerde de boer ons op een wijnproeverij voordat we de stad Colmar verkenden, een ware schat met zijn authentieke charme en netheid. We namen de bus naar het oude centrum van Colmar - heel gemakkelijk. ’s Avonds namen we de Uber terug naar onze van.

Dag 5: Terug naar Kortrijk - 7 uur

Met een camera vol foto's keerden we op de laatste dag terug naar ons vertrekpunt, Kortrijk. Een rit van 6 tot 7 uur. Deze roadtrip door de Vogezen was een reis vol prachtige uitzichten, avontuur en lekker wijnen. Van de schilderachtige wijngaarden tot de adembenemende berglandschappen met ons vanbusje, ons trouwe metgezel.